Τα προγράμματα εκπαίδευσης οργανώνονται από τον Τομέα Ψυχιατρικής & Επιστημών Συμπεριφοράς Τμήματος Ιατρικής Πανεπιστημίου Κρήτης και την Ψυχιατρική Κλινική ΠΑΓΝΗ (Επιστημονικά Υπεύθυνος καθηγητής Α.Ν. Βγόντζας) σε συνεργασία    με την Α΄ Ψυχιατρική Κλινική Πανεπιστήμιου Αθηνών (Δ/ντης καθηγητής Ν. Στεφανής).  Τηρούν τα εκπαιδευτικά κριτήρια  που θέτει η Ελληνική Εταιρεία Γνωσιακών Ψυχοθεραπειών (ΕΕΓΨ) σύμφωνα με τα Training and Supervision Standards της European Association for Behavioural and Cognitive Therapies  (EABCT)  και έχουν  πιστοποιηθεί από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης του Πανεπιστημίου Κρήτης (ΚΕΔΙΒΙΜ). 

Το συνολικό πρόγραμμα της εκπαίδευσης είναι τετραετές και περιλαμβάνει 2 αυτοτελή έτη (4 εξάμηνα) Βασικής Θεωρητικής Εκπαίδευσης και σε επόμενα 2 έτη ενότητες προ-κλινικής Εκπαίδευσης και Κλινικής- Άσκησης, που συνολικά προσφέρουν μια πλήρη θεωρητική και κλινική κατάρτιση στο Γνωσιακό – Συμπεριφορικό μοντέλο, σύμφωνα με τα εκπαιδευτικά κριτήρια και τις προδιαγραφές που θέτει η Ελληνική Εταιρεία Γνωσιακών Ψυχοθεραπειών η οποία χορηγεί Accreditation από τη European Association for Behavioural and Cognitive Therapies (EABCT) μετά από αίτημα των ενδιαφερομένων αποφοίτων μας.    

Συγκεκριμένα η εκπαίδευση περιλαμβάνει τουλάχιστον 460 ώρες από τις οποίες οι  230 αφορούν σεμινάρια θεωρητικής εκπαίδευσης στην Γνωσιακή Συμπεριφορική θεωρία και κλινική προσέγγιση και οι 230 ώρες αφορούν εκπαίδευση σε κλινικές δεξιότητες.

Θεωρητική Εκπαίδευση

Η θεωρητική εκπαίδευση (230 ώρες) προσφέρεται σε 4 έτη σπουδών. Στα 2 πρώτα έτη  (4 εξάμηνα / σύνολο 160 ώρες) παρέχονται σεμινάρια και εργαστήρια που αφορούν τις θεωρητικές αρχές, το πλαίσιο εφαρμογής, δεξιότητες – τεχνικές της Γνωσιακής  Συμπεριφορικής θεραπείας και εφαρμοσμένα εργαστήρια κλινικών δεξιοτήτων. Στα  2 επόμενα έτη η θεωρητική εκπαίδευση συνεχίζεται (σύνολο τουλάχιστον 70 ώρες) με θεωρητικά σεμινάρια και εκπαίδευση σε κλινικές δεξιότητες. Η ολοκλήρωση των παραπάνω σε συνδυασμό με την κλινική εκπαίδευση & κλινική άσκηση υπό εποπτεία προσφέρει τη δυνατότητα πιστοποίησης στη Γνωσιακή Συμπεριφορική Θεραπεία.  

Τα δύο αυτοτελή πρώτα έτη Βασικής Θεωρητικής Εκπαίδευσης καθώς και όλα τα εξειδικευμένα εργαστήρια έχουν πιστοποίηση από το Κέντρο Επιμόρφωσης  και Δια Βίου  Μάθησης της  Ιατρικής Σχολής Πανεπιστημίου Κρήτης  (ΚΕΔΙΒΙΜ) από το οποίο και χορηγείται πιστοποιητικό παρακολούθησης μετά την επιτυχή ολοκλήρωσης τους.

Κλινική Εκπαίδευση

Η  εκπαίδευση σε κλινικές δεξιότητες   πραγματοποιείται καθ’ όλη τη διάρκεια των 4 ετών και περιλαμβάνει  Ι) εφαρμοσμένα κλινικά εργαστήρια, ΙΙ) κλινικό έργο – άσκηση υπό εποπτεία και ΙΙΙ) καταγραφή και παρουσίαση αυτού του έργου υπό τη μορφή γραπτών εργασιών,   συγγραμμάτων και παρουσιάσεων σε ομάδα . 

Ι.) Τα εφαρμοσμένα κλινικά εργαστήρια αφορούν:

    1. εργαστήρια προ-κλινικής & κλινικής εκπαίδευσης τα οποία περιλαμβάνουν θέματα όπως  Δεξιότητες κατά την Διαγνωστική και Θεραπευτική Διαδικασία,  Δεξιότητες κατά  την Κύρια και Τελική Θεραπευτική Φάση,  Θεραπευτική Σχέση, Δυσκολίες και Διαχείριση Δυσκολιών κατά τη Θεραπευτική Διαδικασία, Θεραπευτική Δομή και οι προκλήσεις στη τήρηση της και
    2. εργαστήρια ανάπτυξης κλινικών δεξιοτήτων με νοσολογική προσέγγιση (disorder specific skills & techniques)  τα οποία αφορούν κυρίως την εφαρμογή της ΓΣΘ στις Διαταραχές Άγχους (διαταραχή πανικού, ειδικές φοβίες, αγοραφοβία, ΓΑΔ, ΙΔΨ διαταραχές κτλ.) στην Κατάθλιψη και τις παρεμβάσεις στην αυτοκτονικότητα.  Εργαστήρια εφαρμογής της ΓΣΘ πραγματοποιούνται και για την αϋπνία, το σύνδρομο διαταραχής Ελλειματικής προσοχής- Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) στους ενήλικες, το χρόνιο πόνο, τις διαταραχές πρόσληψης τροφής, τη σεξουαλικότητα & τις σεξουαλικές διαταραχές, τα παιδιά & εφήβους, τους ηλικιωμένους και το συνδυασμό φαρμακευτικής αγωγής & ψυχοθεραπείας . Στα  κλινικά εργαστήρια περιλαμβάνεται επίσης η επιλογή  παρακολούθησης ολοήμερων ή διήμερων εργαστηρίων όπως «Εκπαίδευση στην Αντιμετώπιση Άγχους με Βάση την Ενσυνειδητότητα» (MBSR- Mindfulness -Based Stress Reduction)  και «Θεραπεία Σχημάτων & Διαταραχές Διατροφής».

ΙΙ.) Κλινικό έργο –  άσκηση:

Η έναρξη κλινικής άσκησης προϋποθέτει την επιτυχή ολοκλήρωση του πρώτου έτους θεωρητικής κατάρτισης και  μπορεί να ξεκινήσει στο 2ο έτος (γ εξάμηνο) σπουδών. Επίσης προϋποθέτει την ένταξη σε μικρές ομάδες εποπτείας (min3 – max 5 άτομα).  Μετά το 3ο περιστατικό επιτρέπεται και ενθαρρύνεται η ταυτόχρονη λήψη περιστατικών.  Η διάρκεια της  κλινικής άσκησης δεν μπορεί να είναι μικρότερη του ενός έτους ούτε να υπερβαίνει τα τέσσερα έτη.

Για την ολοκλήρωση του κλινικού έργου απαιτείται η συμπλήρωση τουλάχιστον 200 ωρών κλινικής πρακτικής στη ΓΣΘ υπό εποπτεία (με τουλάχιστον 100 ώρες εποπτείας)  και περιλαμβάνει την ανάληψη και ολοκληρωμένη θεραπευτική αντιμετώπιση τουλάχιστον 8 κλινικών περιστατικών με τουλάχιστον 3 διαφορετικές διαγνώσεις και 3 διαφορετικούς επόπτες.

Τουλάχιστον 4 από αυτές τις περιπτώσεις εποπτεύονται σε τακτική  βάση ακoλουθώντας τον εβδομαδιαίο ή δεκαπενθήμερο ρυθμό των θεραπευτικών συνεδριών. Τουλάχιστον 2 εποπτεύονται σε δεκαπενθήμερη και σταδιακά μηνιαία βάση.   

ΙΙΙ) Αξιολόγηση & καταγραφή  κλινικού έργου

    1. τήρηση φακέλου και αναλυτικές σημειώσεις (process notes) για όλα τα περιστατικά. Βεβαιώνεται από επόπτη περιστατικού
    2. Γραπτή αξιολόγηση από κλινικό επόπτη και αυτο-αξιολόγηση με δομημένες περιγραφικές κλίμακες / ανά περιστατικό  /κατά τη κύρια φάση / κατά τη ολοκλήρωση του περιστατικού  
    3. 4 γραπτές εργασίες (2000-4000 λέξεις) με αξιολόγηση περιγραφικής κλίμακας.
    4. 2 παρουσιάσεις (με power-point) περιστατικών με αυτο-αξιολόγηση, αξιολόγηση από τον/την κλινικό επόπτη του περιστατικού και ένα ανεξάρτητο επόπτη ((σχετική γραπτή εργασία μπορεί να είναι μια από τις 4 προαπαιτούμενες εργασίες)    
    5. 2 παρουσιάσεις άρθρου σύγχρονης ή κλασικής βιβλιογραφίας (σχετική γραπτή εργασία μπορεί να είναι μια από τις 4 προαπαιτούμενες εργασίες)

Η Κλινική Εκπαίδευση και  άσκηση συνοπτικά περιλαμβάνει

    1. Θεραπεία κλινικών περιπτώσεων- τουλάχιστον 8 περιστατικά, (200 ώρες μίνιμουμ)
    2. Εποπτεία κλινικών περιπτώσεων (100 ώρες μίνιμουμ)
    3. Συμμετοχή σε Ομάδα «Αναστοχασμού» (υποστήριξη συνδυασμού προσωπικής & επαγγελματικής ανάπτυξης)  
    4. Συμμετοχή σε εφαρμοσμένα κλινικά εργαστήρια 3ου 4ου  έτους
    5. Παρακολούθηση ομάδων παρουσίασης & μελέτης περιστατικών (case studies) και πραγματοποίηση 2 παρουσιάσεων  
    6. Παρακολούθηση ομάδων Μελέτης & Παρουσίασης  βιβλιογραφικής  εργασίας  και πραγματοποίηση 2 παρουσιάσεων     

FOLLOW US